Hulp-Solo-3 (Pekel) Scootmobiel

Het was een droom, een wens om op een echte solo 3 Scootmobiel te kunnnen en mogen rijden. Deze scootmobielen staan bekend om hun patent op de vering en dat is te merken ook. het is de Mercedes onder de scootmobiels om het maar zo uit te drukken. Maar deze lag in de eerste instantie buiten ons financiële bereik. Uiteindelijk is het met medewerking en samenwerking gelukt om een hele complete Solo 3 scootmobiel te kunnen aanschaffen. Lees deze pagina maar eens.

Maar,……..wat doet zich nu voor, toen ik nog motor kon rijden had ik altijd (bijna altijd) twee motoren. één voor in de zomer en één voor in de winter en die voor de winter noemden we dan in het motorjargon een Pekelfiets. Het maakt niet uit hoe deze er dan uitzag, echter technisch altijd in perfecte staat en vooral de banden. Maar,….dan heb je een nieuwe scootmobiel staan met alles er op en er aan waar je zuinig mee om wilt gaan en dan denk je: “Ja maar, de wintertijd?”. En ik maakte mij zorgen om de nieuwe scootmobiel..

Wat doet zich nu voor, op een gezamenlijke 25 jarige bruiloft kom ik mijn neef Andre en nicht Thera tegen. Het blijkt dat zij nog een scootmobiel thuis hebben staan waar ze niets mee doen met een elektronische storing. De vraag die ik kreeg of ik daar geen belang bij had, waarop ik antwoordde: “afhankelijk van de kosten” kreeg ik als antwoord, kom hem maar halen, het is wel goed zo. Verbaasd maar enorm dankbaar en op een avond dat mijn vrouw Inge bij 1 van haar broers op bezoek ging is ze op de terugweg langs gereden en de scoot opgehaald met lader en al en keurig thuis afgeleverd. Ik had wat te doen. Een heerlijke uitdaging in het vooruitzicht.

   

Hoe dit zich verder heeft ontwikkeld kun je lezen op de pagina die voor de Luna Pride  is gemaakt. Deze is uiteindelijk verkocht en voor hetzelfde geld konden wij hoe ongelooflijk ook een 2e Solo 3 Comfort kopen met maar 1200Km op de teller.

   

Met deze scootmobiel ben ik aan het werk gegaan en is klaar om in de winter gebruikt te worden. Het heeft even geduurd, de geest was jonger dan het lichaam, maar uiteindelijk zijn we er gekomen. Stap voor stap is de hele scoot nagezien, banden, vering, verlichting, overal waar kon boutjes losgedraaid, kopervet er op gedaan en weer vast gezet. Op deze scootmobiel een achteruitrijcamera gemonteerd en een GPS-tracker, verder hier en daar handige bakjes gemonteerd waar je makkelijk kleine dingen kunt opbergen en meenemen, een telefoonhouder met USB stroomvoorziening, dus een hele complete scootmobiel.

   

   

Het was gewoon lekker om met deze scootmobiel aan de gang te zijn. Hoofdzakelijke reden is dat ik mij hiermee makkelijk kan verplaatsen, echt goed afgeveerd en gewoon een hele fijne scootmobiel om mee te rijden. En het grote voordeel er zit geen verschil meer in de  “Zomer” scootmobiel.

   

   

We hebben echt alles uit elkaar gehad. Dit koste helaas wel een nieuwe printplaat (niet goedkoop) maar anders was het er toch van gekomen. De hele stuurkolom nagezien en gelijk draden getrokken voor de omvormer van 48volt naar 12 volt die tussen de accu’s is gebouwd. Deze is nodig voor de GPS-Tracker, achteruitrijcamera en telefoonhouder.

   

Alle kappen los gemaakt en verwijderd zodat ik overal makkelijk bij kon komen. Met een ijzerdraad tussen het schutbord en buizenframe draden getrokken naar achteren. Alles gesoldeerd en voorzien van krimpkous, dus geen half werk maar meteen goed. Alle draden met tyraps vast gebundeld.

   

   

De claxon die standaard op de scoot zit vindt ik maar niks. Net zo’n HERBIE geluid zoals die VW. Dus we hebben er een gewone ping bel opgezet. Werkt goed. De displayranden heb ik afgekit met siliconenkit om waterschade of kortsluiting te voorkomen wanneer we in de regen rijden.

   

We kunnen weer beginnen met het dicht bouwen van de scoot. Alles is nagezien en werkt. Achteruitrij camera gemonteerd en werkt dus ik hoef niet steeds in mijn spiegels te kijken om te weten wat er achter mij zit. Een heerlijk gevoel en het rijdt een stuk rustiger.

   

De voor beugel voor het mandje kon weer worden gemonteerd, de achterbak ook weer op zijn plaats dus het einde is in zicht, het wordt weer wat.

   

Nu de kappen om het buizenframe weer vastzetten. de moertjes en boutjes insmeren met kopervet, vastzetten en dan kunnen de kappen er op. Dan is het nog alleen een kwestie van de handige bakjes op hun plaats aanbrengen en dan aan de lader en we kunnen de winter met vertrouwen tegemoet. Een heerlijk gevoel.

   

   

Ook de onderste kap kon op zijn plaats worden gebracht en langzaam aan werd het weer een scootmobiel. Nog even de achteruitrijcamera testen en jawel die doet het ook.

   

   

Onder de kap van de stoel, in een plastic zakje, heb ik een reserve binnenbandje liggen. Ervaring heeft geleerd dat het erg makkelijk is dat je dit bij je hebt, Bij pech heeft niet een ANWB of wie dan ook deze uitzonderlijke maat bij zich. Via de scootmobiel dealer bestel je weer een nieuwe als deze is gebruikt of er langer ligt dan 5 jaar. Ook een klein net bakje opgehangen daar kunnen papieren van de verzekering in worden opgeborgen.

Zeker niet onbelangrijk is een koffiemok die je makkelijk mee kunt nemen en waar je tijdens het rijden makkelijk bij kunt. Ook daar is voor gezorgd.

   

Als laatste de zomer scootmobiel netjes geparkeerd en onder en afdekhoes gezet. De winterscoot is nu klaar. De stoel er op gemonteerd, dekkleed klaargelegd, een heerlijk bontje voor een warme kont, en deze staat momenteel aan de lader. wanneer vol kunnen we er mee weg. Dankbaar, alleen maar dankbaar dat dit allemaal kan.

Het volgende hoofdstuk zal gaan over de traplift die ik op een bijzondere wijze heb gekregen. De pagina is in aanbouw en zal in dit rijtje geplaatst worden.

Dank voor de belangstelling en nog een fijne dag, hartelijke groet Inge en Mike.

Life & Mobility;



Quote: “The only way to stay healthy is to eat what you do not want, to drink what you do not like and to do what you do not feel like doing.